Media

Persbericht

Naam: WEL/SCHOOL ( www.welschool.nl )
Lokatie: S2M, Amersfoort
Datum: vrijdag 15 maart 2019
Tijd: 9.00 – 14.00 uur
Perscontact: Annette Dölle (06-26715406)

Op vrijdag 15 maart 2019 vindt de grootste landelijke onderwijsstaking plaats die ons land kende. Alle sectoren staan op en laten hun werk die dag liggen. Een uitstekende gelegenheid om de taak op te pakken, vonden wij (Annette Dölle en Martijn Aslander, auteurs van ‘Nooit Af in het Onderwijs’). Daarom organiseren wij op die dag WEL/SCHOOL. Leren hangt niet af van een schoolgebouw of gediplomeerde docenten, maar van de juiste ingrediënten in de juiste context!

Op inspiratie- vergaderlocatie Seats2Meet in Amersfoort worden op vrijdag 15 maart gratis lezingen en sessies gegeven, waarbij de tiener in de hoofdrol is. Parallel aan de werkwijze van community Permanent Bèta staat de ochtend in het teken van kennisdeling en leren. Lessen duren 30 minuten en worden gegeven door bevlogen mensen, zoals sprekers, politie of ex-topsporters. Vanzelfsprekend begint WEL/SCHOOL om 9.30 uur, aangezien het brein van jongeren op een andere manier met melatonine omgaat, dan dat van volwassenen. Een beetje uitslapen is dus het devies! Tieners vanuit het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs dachten mee over het programma: Social skills en sociaal netwerken kwamen daarbij bovenaan de lijst.

Alle tieners uit Nederland zijn uitgenodigd, maar de organisatie focust zich op de vo- en mbo-scholen uit Amersfoort. Er is plaats voor circa 50 leerlingen. Meer informatie vindt u op www.welschool.nl

Achtergrondinformatie:

De onderwijsstakingen richten zich in alle sectoren met name op klachten over de werkdruk, lerarentekorten en het te lage salaris. Obstakels die oplosbaar zijn, mits wet- en regelgeving aangepast wordt. In plaats van meer geld te eisen, kan er beter gekeken worden naar het verplaatsen van geld. Geld dat nu al aanwezig is in het onderwijsveld, maar aan strijkstokken blijft hangen en verstoft op planken van bestuurskantoren en beleidsmakers. Werkdruklasten en lerarentekorten daarnaast, zijn oplosbaar als de deur naar de maatschappij meer open wordt gezet. Mensen zonder diploma, maar met de juiste kwaliteiten die willen en kunnen helpen, mogen dat nu niet. We meten kwaliteit nog altijd af aan de diploma’s die iemand heeft, terwijl er genoeg hulp te vinden is. WEL/SCHOOL laat dit op laagdrempelige wijze zien en maakt zichtbaar hoe eenvoudig het is om kosteloos en met gebruik van het collectief tot leren te komen.